Aineisto-ohjeet: Verkko

Aineiston toimitus

Aineiston toimituksen yhteydessä ilmoita seuraavat tiedot:

Katso aineistoaikataulut ja -osoitteet

Kaikkien aineistojen ja mahdollisten seurantapikseleiden tulee olla HTTPS-yhteensopivia. Mainokset sijoitetaan paikoilleen kampanjan ensimmäisenä päivänä kello 10.00 mennessä.

Aineiston myöhästyminen Jos verkkoaineistoa ei ole toimitettu määräaikaan mennessä oikeassa muodossa tai se on vahingoittunut / toimimaton tai sisältö ei ole julkaisuvaatimusten mukainen, niin tällöin Mediatalo Keskisuomalainen ei takaa, että mainos voidaan julkaista haluttuna ajankohtana. Jos verkon kampanja-aineisto toimitetaan myöhässä, voi myöhästyminen tai toimimattomuus aiheuttaa sen, ettei kampanja voi alkaa haluttuna ajankohtana ja kampanjasta ei saada kerättyä kampanjaraporttia. Lisäksi vähennetään kampanjan näyttöjä myöhästymisen suhteessa (laskutus silti 100%).

Verkkoaineiston vaihtaminen Kampanjaa varattaessa on ilmoitettava, montako mainosta kampanjaan tulee ja miten niitä halutaan vaihdettavan. Kampanja-aikana aineiston voi halutessaan vaihtaa kerran per mainospaikka per kampanja-aika. Vaihtoaineiston toimitus on aineistoaikataulun mukainen. Useammasta mainoksen vaihdosta laskutamme tuntiveloituksen mukaisesti, samoin kuin yllättävistä kampanjan aikana tapahtuvista vaihdoista. Veloitus minimissään 40 euroa (+alv).

Laiteriippumattomien pakettien mainoskoot

Laiteriippumattomiin paketteihin kuuluu pari aineisto-kokoa. Löydät aineistojen koot tämän linkin takaa.  Esimerkiksi digikokosivu-paketti edellyttää kaksi kokoa: 620 x 891 px ja 300 x 431 tai 300 x 600 px.

Yleisimmät mainosmuodot ja kilotavurajat

Tietokone ja tabletti

Paketti Koko (px) Kuvan max. tiedostokoko (kt) HTML5 max. tiedostokoko (kt)
Maksiparaati 980 x 552 200 250
Paraati 980 x 400 200 250
Paraatikaruselli 980 x 250 200 250
Panorama 980 x 120 100 250
Jättiboksi 468 x 400 100 250
Tuplaboksi 468 x 600 100 250
Mainosboksi 300 x 250 100 250
Pystyparaati 300 x 600 100 250
Tikkeri 1600 x 45 100 Ei sallittu
Tarranurkka 300 x 200 100 Ei sallittu
Digikokosivu 620 x 891 200 250
Haltuunotto 600 x700 200 Ei sallittu
Boksikuutiot (rich media) 300 x 250/300 x 300/300x431 250 250
Jättiboksikuutiot (rich media) 468 x 400/468 x 600 250 250

Maksiparaati
980 x 552 px

Paraati
980 x 400 px

Paraatikaruselli
980 x 250 px

Panorama
980 x 120 px

Jättiboksi
468 x 400 px

Tuplaboksi
468 x 600 px

Mainosboksi
300 x 250 px

Pystyparaati
300 x 600 px

Tikkeri
1600 x 45 px

Tarranurkka
300 x 200 px

Digikokosivu
620 x 891 px

Haltuunotto
600 x700 px

Boksikuutiot (rich media)
300 x 250/300 x 300/300x431 px

Jättiboksikuutiot (rich media)
468 x 400/468 x 600 px

Puhelin

Paketti Koko (px) Kuvan max. tiedostokoko (kt) HTML5 max. tiedostokoko (kt)
Mobiiliparaati 300 x 300 100 250
Mobiilipanorama 300 x 150 100 250
Mobiilikuutiot 300 x 300/300 x 431 250 250
Mobiilipystyparaati 300 x 600 100 250

Mobiiliparaati
300 x 300 px

Mobiilipanorama
300 x 150 px

Mobiilikuutiot
300 x 300/300 x 431 px

Mobiilipystyparaati
300 x 600 px

* Kuvatiedostojen tulee olla jpg, jpeg, gif tai png ‐muodossa

Noudatamme ohjeistuksissa IAB Finlandin verkkomainonnan standardeja. Hintoihin lisätään voimassa oleva alv. Kilotavurajat ovat ehdottomia emmekä valitettavasti voi niissä joustaa. Kilotavurajoja ei voi kiertää käytämällä loadereita tai kolmannen osapuolen tagiä. Kaikkien aineistojen ja mahdollisten seurantapikseleiden tulee olla HTTPS-yhteensopivia.

HTML5-aineistoista huomioitavaa Ensilatauksen tulee olla mahdollisemman pieni, ja olisi hyvä välttää turhien requestien määrää. Ensilatauksen jälkeen tapahtuvia latauksia. olisi syytä välttää. Mikäli se on mainoksen kannalta välttämätöntä, voi jälkilataus olla kilotavurajoiltaan maksimissaan saman suuruinen kuin ensilataus. Lue lisää IAB:n HTML5-aineistojen ohjeista

Lataa tästä HTML5 -aineisto-ohje Google AdManageriin.

Rich Media -toteutukset

Mobiilin rich media -ratkaisut näkyvät iOS- ja Android-laitteissa sekä osassa Windows-laitteita.  Mainokset kohdennetaan niin, että ne näkyvät vain laitteilla, joilla ne toimivat oikein. Katso esimerkkitoteutuksia täältä

Rich Media -mainokset ja videomainokset voit toteuttaa mm. Adformin studio-työkalun avulla.

Paraatikaruselli koostuu seuraavista osista:

Tikkeri on selainikkunan alalaidassa oleva nauhamainen mainosmuoto, joka pysyy paikallaan sivu selailtaessa. Tikkeri‐toteutuksessa on itsessään mukana Sulje–painike (mainokseen ei Sulje‐painiketta tarvitse näin erikseen tehdä). Ota huomioon toteutuksessa, että kapeilla näytöillä suuri osa tikkeristä jää piiloon. Sijoita ydinviestit mainosalueelle vasempaan reunaan (mainosala 980 x 45) ja täytä taustavärillä loput tikkeristä. Myös symmetrisyys toimii hyvin. HUOM! Tikkerin kokonaispinta-ala 1600 x 45 px. Ei ääntä tai laajenevaa aineistoa. Tikkeriä ei näytetä puhelimessa.

Tarranurkka -toteutuksessa on itsessään mukana Sulje-painike (mainokseen ei tarvitse Sulje-painiketta näin erikseen tehdä).

Videomainokset

Mainoksessa voidaan käyttää ääntä. Ääni käynnistyy 0,5 sekunnin viiveellä, kun käyttäjä vie hiiren mainoksen päälle (mouseover) ja loppuu, kun käyttäjä vie hiiren pois mainoksen päältä. Mikäli mainoksen videossa on käytössä auto-play, tulee videon käynnistyä ilman ääntä. Käyttäjällä tulee olla mahdollisuus sulkea video.

Videomainokset ovat mahdollisia lähes kaikissa display-mainoskokovaihtoehdoissa (ei tikkeri eikä tarra).

Valmis aineisto: 

Videon muoto: MP4, maks. 3Mb, pituus maks. 1min, videokoodekki H.264 ja audiokoodekki AAC

Voit hyödyntää Adformin studiota https://studio.adform.com/browse-templates aineiston valmistukseen, tarkemmat aineisto-ohjeet löytyy:
https://www.adformhelp.com/s/topic/0TO3W0000008PBmWAM/build-with-html5-studio

Valmistettava aineisto:

Toimita meille video, joka soveltuu kooltaan ja spekseiltään haluttuun mainosmuotoon. Sen lisäksi tarvitsemme taustakuvan, linkin johon bannerista ohjataan, sekä lopetuskuvat.

Esimerkkeinä Videoparaatin aineisto-ohjeet:

Videoparaati koostuu seuraavista osista:

Videoparaati: tietokone 980 x 400 px

Videoparaatin tekninen ohjeistus:

Videoksi käy lähes kaikki sähköisessä muodossa olevat videot, mutta ei kuitenkaan Youtube-linkki, esimerkiksi mainosfilmit käyvät hyvin. Tarvittaessa konvertoimme videon oikeaan muotoon.

Mobiilivideoparaati 300 x 300 px

Mobiiivideoparaatimainos koostuu seuraavista osista:

Videoksi käy lähes kaikki sähköisessä muodossa olevat videot, mutta ei kuitenkaan youtube-linkki. Tarvittaessa konvertoimme videon oikeaan muotoon. 

 Artikkelivideo

 Tiedostojen lähetys mielellään osoitteen takaa, alle 5mb videot myös sähköpostitse.

Diginatiivimainoksen ja -artikkelin aineisto-ohje

Natiiviartikkeleiden ulkoasu on samankaltainen kuin journalistiemme toimittamissa jutuissa ja julkaisussa käytetään samaa järjestelmää. Julkisen sanan neuvoston ohjeistuksen mukaan maksettu sisältö tulee erottaa journalistisesta sisällöstä, maksetun sisällön erottaa ”Mainos”-tunnisteesta.

Aineistot pitää toimittaa vähintään 4 arkipäivää ennen kampanjan alkamista poikkeuksellisesti osoitteeseen adops@media.fi. Tulet ennen julkaisua saamaan vedoksen valmiista diginatiivista, joten muistathan vastata viestiin.

Natiiviartikkeli

Näköislehden aineisto-ohjeet

Etelä-Saimaa, Etelä-Suomen Sanomat,  Itä-Häme, Itä-Savo, Kouvolan Sanomat, Kymen Sanomat, Länsi-Savo, Uutisvuoksi, Aamuposti, Helsingin Uutiset, Keski-Uusimaa, Loviisan Sanomat, Länsiväylä, Länsi-Uusimaa, Nurmijärven Uutiset, Mäntsälän Uutiset, Sipoon Sanomat, Tamperelainen, Uusimaa, Vantaan Sanomat,  Vihdin Uutiset, Keskisuomalainen, Iisalmen Sanomat, Warkauden Lehti ja Savon Sanomat

Videomainos 

Aineisto-ohjeet: 

Aineisto-ohjeet:

Monisivuinen esitemainos: 

Aineisto-ohjeet: https://help.richie.fi/article/42-rich-media-valmisratkaisut

Aineistoaikataulu

Aineistoaikataulut ja toimitusosoitteet

 

 

Tilaa Meks-uutiskirje

Pysy ajan tasalla mediamarkkinoinnin ja myynnin ajankohtaisista asioista.

Saat uutiset sähköpostiisi 1-2 kertaa kuukaudessa.