Aineisto-ohjeet: Verkko

Aineiston toimitus

Printti ja verkkoaineistot toimitetaan osoitteeseen meks@media.fi Aineiston toimituksen yhteydessä ilmoita seuraavat tiedot:

Aineistoaikataulu

Display-mainonta

Valmiin aineiston määräajat 5 kokonaista arkipäivää ennen kampanjan alkua klo 12.00 mennessä

Erikoisratkaisut ja kaikki muut kuin kuvamainosmuodot 3 kokonaista arkipäivää ennen kampanjan alkua klo 12.00 mennessä: GIF‐, JPG‐ tai PNG‐kuva‐aineistot, kolmannen osapuolen tägimateriaali.

Valmistettava aineisto 3-5 arkipäivää ennen kampanjan alkua.

Kaikkien aineistojen ja mahdollisten seurantapikseleiden tulee olla HTTPS-yhteensopivia. Mainokset sijoitetaan paikoilleen kampanjan ensimmäisenä päivänä kello 10.00 mennessä.

Natiivimainonta

Natiivimainosten ja -artikkeleiden aineisto on toimitettava viimeistään 4 arkipäivää ennen kampanjan alkua.

Natiiviartikkeleissa on sallittua käyttää vain no follow -linkkejä.

Natiiviartikkelista lähetetään nähtäväksi esikatseluversio, jota on mahdollista muokata enintään 2 kertaa.

Aineiston myöhästyminen Jos verkkoaineistoa ei ole toimitettu määräaikaan mennessä oikeassa muodossa tai se on vahingoittunut / toimimaton tai sisältö ei ole julkaisuvaatimusten mukainen, niin tällöin Mediatalo Keskisuomalainen ei takaa, että mainos voidaan julkaista haluttuna ajankohtana. Jos verkon kampanja-aineisto toimitetaan myöhässä, voi myöhästyminen tai toimimattomuus aiheuttaa sen, ettei kampanja voi alkaa haluttuna ajankohtana ja kampanjasta ei saada kerättyä kampanjaraporttia. Lisäksi vähennetään kampanjan näyttöjä myöhästymisen suhteessa (laskutus silti 100%).

Verkkoaineiston vaihtaminen Kampanjaa varattaessa on ilmoitettava, montako mainosta kampanjaan tulee ja miten niitä halutaan vaihdettavan. Kampanja-aikana aineiston voi halutessaan vaihtaa kerran per mainospaikka per kampanja-aika. Vaihtoaineiston toimitus on aineistoaikataulun mukainen. Useammasta mainoksen vaihdosta laskutamme tuntiveloituksen mukaisesti, samoin kuin yllättävistä kampanjan aikana tapahtuvista vaihdoista. Veloitus minimissään 40 euroa (+alv).

Yleisimmät mainosmuodot ja kilotavurajat

Tietokone ja tabletti

Paketti Koko (px) Kuvan max. tiedostokoko (kt) HTML5 max. tiedostokoko (kt)
Digietusivu 600 x 700 150 Ei sallittu
Digietusivu 2 700 x 600 150 Ei sallittu
Maksiparaati 980 x 552 80 200
Paraati 980 x 400 80 200
Paraatikaruselli 980 x 250 200
Panorama 980 x 120 40 100
Jättibanneri 728 x 90 40 100
Suurtaulu 140 x 350 40 100
Pidennetty suurtaulu 160 x 600 40 100
Torni 200 x 900 60 100
Jättiboksi 468 x 400 40 100
Tuplaboksi 468 x 600 60 200
Mainosboksi 300 x 250 40 100
Pystyparaati 300 x 600 60 100
Tikkeri 1600 x 45 40 Ei sallittu
Tarranurkka 300 x 200 40 Ei sallittu

Digietusivu
600 x 700 px

Digietusivu 2
700 x 600 px

Maksiparaati
980 x 552 px

Paraati
980 x 400 px

Paraatikaruselli
980 x 250 px

Panorama
980 x 120 px

Jättibanneri
728 x 90 px

Suurtaulu
140 x 350 px

Pidennetty suurtaulu
160 x 600 px

Torni
200 x 900 px

Jättiboksi
468 x 400 px

Tuplaboksi
468 x 600 px

Mainosboksi
300 x 250 px

Pystyparaati
300 x 600 px

Tikkeri
1600 x 45 px

Tarranurkka
300 x 200 px

Puhelin

Paketti Koko (px) Kuvan max. tiedostokoko (kt) HTML5 max. tiedostokoko (kt)
Mobiiliparaati 300 x 300 40 80
Mobiilipanorama 300 x 150 30 50
Mobiilitikkeri 420 x 75 30 Ei sallittu
Mobiilipystyparaati 300 x 600 60 80

Mobiiliparaati
300 x 300 px

Mobiilipanorama
300 x 150 px

Mobiilitikkeri
420 x 75 px

Mobiilipystyparaati
300 x 600 px

Noudatamme ohjeistuksissa IAB Finlandin verkkomainonnan standardeja. Hintoihin lisätään voimassa oleva alv. Kilotavurajat ovat ehdottomia emmekä valitettavasti voi niissä joustaa. Kilotavurajoja ei voi kiertää käytämällä loadereita tai kolmannen osapuolen tagiä. Kaikkien aineistojen ja mahdollisten seurantapikseleiden tulee olla HTTPS-yhteensopivia.

Yleinen ohjeistus videon ja äänen käyttämiseen mainonnassa

Mainoksessa voidaan käyttää ääntä. Ääni käynnistyy 0,5 sekunnin viiveellä, kun käyttäjä vie hiiren mainoksen päälle (mouseover) ja loppuu, kun käyttäjä vie hiiren pois mainoksen päältä. Mikäli mainoksen videossa on käytössä auto-play, tulee videon käynnistyä ilman ääntä. Käyttäjällä tulee olla mahdollisuus sulkea video.

HTML5-aineistoista huomioitavaa Ensilatauksen tulee olla mahdollisemman pieni, ja olisi hyvä välttää turhien requestien määrää. Ensilatauksen jälkeen tapahtuvia latauksia. olisi syytä välttää. Mikäli se on mainoksen kannalta välttämätöntä, voi jälkilataus olla kilotavurajoiltaan maksimissaan saman suuruinen kuin ensilataus. Lue lisää IAB:n HTML5-aineistojen ohjeista

Rich Media -toteutukset

Mobiilin rich media -ratkaisut näkyvät iOS- ja Android-laitteissa sekä osassa Windows-laitteita.  Mainokset kohdennetaan niin, että ne näkyvät vain laitteilla, joilla ne toimivat oikein. Katso esimerkkitoteutuksia täältä

Tikkeri on selainikkunan alalaidassa oleva nauhamainen mainosmuoto, joka pysyy paikallaan sivu selailtaessa. Tikkeri‐toteutuksessa on itsessään mukana Sulje–painike (mainokseen ei Sulje‐painiketta tarvitse näin erikseen tehdä). Ota huomioon toteutuksessa, että kapeilla näytöillä suuri osa tikkeristä jää piiloon. Sijoita ydinviestit mainosalueelle vasempaan reunaan (mainosala 980 x 45) ja täytä taustavärillä loput tikkeristä. Myös symmetrisyys toimii hyvin. HUOM! Tikkerin kokonaispinta-ala 1600 x 45 px. Ei ääntä tai laajenevaa aineistoa. Tikkeriä ei näytetä puhelimessa.

Tarranurkka -toteutuksessa on itsessään mukana Sulje-painike (mainokseen ei tarvitse Sulje-painiketta näin erikseen tehdä).

Paraatikaruselli koostuu seuraavista osista:

Videoparaati koostuu seuraavista osista:

Videoparaati: tietokone

Videoparaatin tekninen ohjeistus:

Videoksi käy lähes kaikki sähköisessä muodossa olevat videot, mutta ei kuitenkaan Youtube-linkki, esimerkiksi mainosfilmit käyvät hyvin. Tarvittaessa konvertoimme videon oikeaan muotoon.

Mobiilivideoparaati

Mobiiivideoparaatimainos koostuu seuraavista osista:

Videoksi käy lähes kaikki sähköisessä muodossa olevat videot, mutta ei kuitenkaan youtube-linkki. Tarvittaessa konvertoimme videon oikeaan muotoon. 

Videoetusivu / Artikkelivideo

 Tiedostojen lähetys mielellään osoitteen takaa, alle 5mb videot myös sähköpostitse.

Natiivimainoksen ja -artikkelin aineisto-ohjeet

Natiiviartikkeleiden ulkoasu on samankaltainen kuin journalistiemme toimittamissa jutuissa ja julkaisussa käytetään samaa järjestelmää. Julkisen sanan neuvoston ohjeistuksen mukaan maksettu sisältö tulee erottaa journalistisesta sisällöstä, maksetun sisällön erottaa ”Mainos”-tunnisteesta. Paketti koostuu sekä natiiviartikkelista että –mainoksesta. Aineistot pitää toimittaa vähintään 4 arkipäivää ennen kampanjan alkamista.

Natiiviartikkelin aineisto-ohjeet

Natiivimainoksen aineisto-ohjeet

Täältä löydät natiivimainoksen esimerkit.

 

Tilaa Meks-uutiskirje

Pysy ajan tasalla mediamarkkinoinnin ja myynnin ajankohtaisista asioista.

Saat uutiset sähköpostiisi 1-2 kertaa kuukaudessa.