Älä heitä rahaa hukkaan – eli miksi digimainonta tarvitsee tavoitteen.

Digimainonta tarvitsee tavoitteen onnistuakseen. Ainakin, jos haluaa saada mainontaan käytetyn rahan takaisin onnistuneiden kauppojen muodossa. Mainonnalle asetetut tavoitteet ohjaavat koko mainoskampanjaa aina sisällön suunnittelusta oikeiden asioiden mittaamiseen ja raportointiin, eli kohti toteutunutta kauppaa.

Kun yritys aloittaa toimintansa, onnistumisen edellytykset ovat korkeammalla, kun tiedossa on asia, joka halutaan tehdä paremmin, edullisemmin tai laadukkaammin kuin muut, eli tavoite. Näin yrityksen toimintaan liittyviä päätöksiä on helpompi tehdä ja toimintaa ohjata, kun tiedetään, mitä tavoitellaan. Sama liiketoiminnan peruslogiikka pätee myös kaikkeen mainontaan, digikampanjointiinkin: kun tiedetään, mitä yritys haluaa saavuttaa, on toimenpiteitä helpompi tehdä.

Miten pääsen alkuun?

Erilaiset digimainonnan kampanjatavoitteet sijoittuvat eri kohtiin ostopolkua, eli sitä tapahtumien sarjaa, joka ohjaa verkon käyttäjää kohti ostotapahtumaa. Siksi mainoskampanjan suunnittelu on hyvä aloittaa kysymällä itseltään, miksi yrityksemme tarvitsee mainontaa. Tunnetaanko yrityksenne tarpeeksi hyvin toimialueellanne? Käykö kivijalkaliikkeessänne tarpeeksi väkeä? Oletteko lanseeraamassa jotain uutta? Haluatteko ohjata kävijöitä tekemään ostoksia verkkokaupastanne, tilamaan uutiskirjeen tai lukemaan lisää toimintanne eduista?

Millaisia tavoitteita digikampanjalla voi olla?

Mahdollisia tavoitteita on todella paljon, mutta jos asiaa pohditaan vaikkapa display- eli bannerimainonnan kannalta, kaksi tärkeintä tavoitetta ovat näkyvyys tai klikkaukset. Näiden jälkeen voi mitata itse verkkosivun tapahtumia: ostoja, uutiskirjeiden tilauksia, välitöntä poistumisprosenttia, yhteydenottoja… Ja lopullisena mittarina kassaan kertynyttä rahaa.

Bannerimainonnassa näkyvyyden onnistumiseen tarvitaan kampanja-aikaan sopiva näyttömäärä sekä visuaalisesti näyttävä banneri, jossa on tavoitteen mukaan suunniteltu, kohderyhmää puhutteleva viesti. Kun tavoitteena on klikkaus, tulee edellisen lisäksi olla mukana toimintakehotus eli call-to-action. Koska kilpailevia viestejä ja muita ajanviettotapoja on hurjan paljon tarjolla, klikkaustavoite onnistuu sitä paremmin, mitä paremmin bannerissa onnistutaan tuomaan ilmi se lisäarvo, joka klikkauksen päässä odottaa.

Mistä sitten tietää, ettei rahat menneet hukkaan?

Vihdoin vastaus kysymykseen, jota kaikki on ovat odottaneet vai mitä? Onnistumisen mittaus on aina helpompaa, kun tiedetään, mitä mitataan. Tässäkin tapauksessa tavoite saapuu apuun: kun tavoite on saada klikkauksia, mitataan klikkauksia ja näiden jälkeen tehtäviä toimia verkkosivuilla, kuten kuinka monta kertaa klikkaajat ovat täyttäneet yhteydenottolomakkeen ja kuinka monta näistä yhteydenotoista on päättynyt kauppaan. Näkyvyys palauttaa rahaa hitaammin, mutta on brändin rakennuksessa ja muistijäljen jättämisessä sitäkin merkityksellisempää. Etkö sinäkin haluaisi, että yrityksesi olisi toimialansa Google?

Tavoitteen ei siis tarvitse olla mitään monimutkaista. Mitä selkeämpi tavoite, sitä helpompi sen toteutuminen on mitata.

Haluatko tietää enemmän tavoitteista ja mittaamisesta? Tai oliko tämä kaikki jo tuttua ja haluat päästä jo tekemään? Autamme yritystäsi kaiken kokoisten digikampanjoiden toteuttamisessa!

Tilaa Meks-uutiskirje

Pysy ajan tasalla mediamarkkinoinnin ja myynnin ajankohtaisista asioista.

Saat uutiset sähköpostiisi 1-2 kertaa kuukaudessa.