Kymenlaakson uusi myyntijohtaja on Jarkko Mikkola – Laajalla palvelutarjonnallamme pystymme helpottamaan asiakkaan toimintaa

Lähes koko ikänsä Kymenlaakson alueella asunut Jarkko Mikkola aloitti Kaakon Viestintä Oy:ssä Kymenlaakson myyntijohtajana marraskuun alussa. Mikkola vastaa Kymenlaakson alueen tuotteiden ja palveluiden mediamyynnistä ja toimii Kymenlaakson myyntiryhmän esimiehenä.

Yrittäjäperheessä kasvaneelta Mikkolalta löytyy vuosien vankka kokemus ja osaaminen vaatekaupan alalta lukuisista eri johtotehtävistä. Mikkolan ura käynnistyi, kun hän valmistui Kouvolan liiketalouden ja ulkomaankaupan instituutista vuonna 1992 ja aloitti työskentelemään perheensä yrityksessä Kouvolan Pukimossa. Ensimmäiset tehtävät olivat kirjanpitoa ja markkinointia.

– Vuosien varrella työtehtävät toki muuttuivat ja isän eläköityessä vuosituhannen vaihteessa olin yrityksen toimitusjohtaja. Verkostoituminen oli koko ajan käynnissä niin muotikaupan alalla kuin sen ulkopuolellakin, ja pikkuhiljaa aloin laajentamaan omaa yritystoimintaani. Parhaimmillaan tai pahimmillaan johdettavana oli kymmenkunta myymälää, hän naurahtaa.

Viimeisimpänä, ennen Kaakon Viestinnässä aloittamista, Mikkola työskenteli projektipäällikkönä Luhta Sportswear Companylla. Projektin päätyttyä ja koronapandemian iskiessä hän päätti, että nyt on aika siirtyä opiskelemaan lisää.

– Suoritin liiketoimintajohtamisen maisteritutkinnon Helsinki School on Businessissa ja viikkoa ennen Kaakon Viestinnässä aloittamista jätin lopputyöpaperit arvosteltavaksi, Mikkola kertoo.

 

Kaakon Viestinnän asenne veti puoleensa

Kaakon Viestintä oli onnistunut vakuuttamaan Mikkolan jo etukäteen, ja uudessa työpaikassaan hän on aloittanut erittäin innostunein mielin.

– Kiinnostus Kaakon Viestintää kohtaan oli kova. Olen aina tykännyt siitä asenteesta, jota paikka ulospäin henkii. Tietysti myös itse tehtävä oli kiinnostava ja siinä tunnuttiin haettavan niitä minun vahvuuksiani, hän kertoo tyytyväisenä.

– Yksi syy paikan hakemiseen oli myös digitalisaation tuomat haasteet ja mahdollisuudet sekä mielenkiintoisen murroksen keskellä oleminen, kuten mitä tapahtuu pandemian jälkeen ja miltä yritysmarkkinointi tulee näyttämään, hän jatkaa.

Tärkeältä Mikkolasta tuntui myös Mediatalo Keskisuomalaiseen kuuluvan Kaakon Viestinnän laaja palvelutarjonta ja asiakkaiden toiminnan tukeminen sen avulla.

– Laajalla palvelutarjonnallamme pystymme helpottamaan asiakkaan toimintaa. Asiakkaan ei tarvitse erikseen etsiä esimerkiksi ulkomainontaa, printtiä ja digiä, vaan me pystymme olemaan se yksi ja ainut kontakti, hän toteaa.

 

Vahva Kymenlaakson alueen tuntemus on hyödyksi yhteistyössä tiimin sekä asiakkaiden kanssa

Mikkolan tiimiin kuuluu kahdeksan myynnin ammattilaista: asiakkuuspäälliköitä ja mediamyyjiä. Mikä sitten on myyntijohtajan rooli tiimissä?

– Tiimi saa minulta muun muassa taustatukea ja sparrausta. Lisäarvoa tiimiin pystyn tuomaan näkemyksilläni ja kokemuksellani ja myös laajasta vuosien saatossa kasvattamastani verkostosta on hyötyä. Tukeni ja apuni avulla myynnillä on mahdollisuus keskittyä omaan olennaiseen työhönsä ja tehdä tehokasta myyntiä, hän kertoo.

Mikkola ymmärtää asiakkaan näkökulmaa hyvin ja uskoo myös kokemuksestaan ja paikallisesta taustastaan olevan asiakkaille hyötyä.

– Paikkakuntatuntemukseni tuo varmasti lisäarvoa Kymenlaakson media-asiakkaille. Tietysti myös monipuolinen työkokemukseni mahdollistaa sen, että tietoni ei ole pelkästään yhdeltä toimialalta. Pystyn asettumaan asiakkaan kenkiin ja ymmärrän realiteetit sekä olemassa olevat mahdollisuudet, hän kertoo.

Tiimikuvassa osa Mikkolan tiimiä: Vasen ylälaita Jarkko Mikkola, alapuolella Eliisa Fihlman, oikea ylälaita Antti Taipale ja alapuolella Marjo Kattelus.

 

Monipuolinen harrastaminen tasapainottaa työntekoa

Kun Mikkola työpäivän lopuksi sulkee läppärin, alkaa hänen aktiivinen vapaa-aikansa. Harrastuksiin mahtuu niin golfaamista, koskimelontaa, koripalloa kuin lasketteluakin.

– Harrastukset ovat perheen kanssa kotona vietetyn ajan lisäksi yksi keino rentoutua työpäivän jälkeen. Esimerkiksi koskimelonnassa ja laskettelussa pidän siitä, että ajatukset eivät harhaile. Rankkakin työpäivä täytyy hyvin nopeasti unohtaa tai sattuu hassuja, hän toteaa.

Harrastusten kautta Kymenlaakson alue on tullut Mikkolalle entistäkin tutummaksi. Kymijoen kosket ovat olleet hänelle leikkikenttänä jo vuosien ajan, ja työhyvinvointipäiviä Kotkassa viettäneille yrittäjille hän saattaa olla tuttu kasvo.

– Koskimelonta on rakas harrastus ja olen siitä niinkin paljon innostunut, että viime vuosina olen ollut koskiveneen kipparina. Siinä tulee tavattua muun muassa paljon alueen yrittäjiä, hän kertoo.

Harrastaminen irrottaa Mikkolan tehokkaasti työnteosta, mutta rauhallisempinakaan vapaa-ajan hetkinä työasiat eivät pyöri mielessä.

– Töitä jatkan sitten seuraavana päivänä, ei niitä asioita tule pyöriteltyä mielessä muualla. Se tulee varmasti yrittäjätaustastani, oli vähän niin kuin pakko opetella, hän toteaa.

 

#kaakonviestintab2b #kymenlaakso

Tilaa Meks-uutiskirje

Pysy ajan tasalla mediamarkkinoinnin ja myynnin ajankohtaisista asioista.

Saat uutiset sähköpostiisi 1-2 kertaa kuukaudessa.