Natiivimainonta

Mitä on natiivimainonta?

Natiivimainonta on markkinointiviestinnän muoto, jossa mainostaja saa käyttöönsä tilaa, joka on totutusti kuulunut vain median omalle sisällölle. Hyvä natiivimainos tarjoaa lukijalleen lisäarvoa: ratkaisun johonkin ongelmaan, tietoa tai esimerkiksi iloista mieltä hyvän tarinan kautta.

Natiivimainonta on mahdollista toteuttaa monikanavaisesti sekä verkossa että printtimedioissa. Verkossa kampanjaan kuuluvat etusivulle tuleva uutismainen natiivimainos sekä natiiviartikkeli. Printissä natiivimainonta tunnetaan perinteisemmin advertoriaaleina.

Natiivimainonnalla tuot viestisi osaksi luotettavien ja paikallisten medioiden uutisvirtaa.

Vinkit sisällöntuotantoon

  1. Mieti, mitä lisäarvoa voit tuoda lukijalle natiiviartikkelin sisällöllä ja sitä kautta luoda luottamusta ja ostoaikeita.
  2. Mieti, miten voit tarjota hyviä vinkkejä tai tuoda esiin omaa asiantuntijuutta asiakasreferenssin kautta.
  3. Vältä mainosmaisuutta ja perinteistä tuotejargonia.
  4. Kiinnitä erityistä huomiota otsikointiin, jonka kannattaa noudattaa samaa linjaa sivuston muun otsikoinnin kanssa.
  5. Hyvä otsikko on tarpeeksi konkreettinen ja puhutteleva. Se tuo sisällön lähelle lukijaa ja haluttua kohderyhmää olemalla paikallinen ja kiinnostava.
  6. Muista, että abstraktit ja ympäripyöreät otsikot eivät herätä lukijoiden kiinnostusta.

 

Älä unohda valokuvan voimaa kiinnostuksen herättäjänä!

Tuotehinnasto

Diginatiivin mediatilan hinnat 2024

VerkkopalvelutHinta
Etelä-Suomen Sanomat Helsingin Uutiset Keskisuomalainen, Savon Sanomat1750 € + alv / vko
Etelä-Saimaa, Hämeen Sanomat, Keski-Uusimaa, Kouvolan Sanomat, Kymen Sanomat, Länsi-Savo, Länsiväylä, Tamperelainen, Vantaan Sanomat870 € + alv / viikko
Aamuposti, Itä-Savo, Uusimaa, Uutisvuoksi620 € + alv / viikko
Forssan Lehti, Iisalmen Sanomat, Itä-Häme, Karkkilalainen, Loviisan Sanomat, Lopen Lehti, Länsi-Uusimaa, Mäntsälän Uutiset, Nurmijärven Uutiset, Pieksämäen Lehti, Sipoon Sanomat, Vihdin Uutiset, Warkauden Lehti550 € + alv / vko

Aineisto-ohjeet: 

Printtinatiivi   Diginatiivi  Sisällöntuotanto

Meks tuottaa tulosta

"Halusimme tuoda laajemmin esiin laadukasta työtämme ja sen tekijöitä sekä luotettavaa palveluamme. Päädyimme toteuttamaan natiivimainontaa, sillä se tuntui ratkaisulta vastaten laajemman kerronnan ja tavoittavuuden tarpeisiimme kaikilla paikkakunnilla. Näin säilymme asiakkaiden mielissä pidempään ja voimme hyödyntää sitä omassa markkinoinnissa."
Henri Huhtala, viestintä- ja markkinointipäällikkö, Sorcolor Oy
Lue lisää
”Parasta tässä toteutuksessa oli se, että saimme Meks Kaakon asiantuntijoilta parhaat vinkit tavoitteidemme toteutukseen. Yhdessä keskustellen ja meidän toiveitamme ja ajatuksiamme kuunnellen he räätälöivät meille parhaiten sopivan kokonaisuuden. Aikatauluja, medioita ja viestien sisältöjä pohdittiin yhdessä järkeviksi kokonaisuuksiksi.”
Sisko Koobas, yrittäjä, Kiinteistömaailma Mikkeli
Lue lisää
"Natiivimainonnassa käytettäviä sisältöjä voi varioida muihinkin kanaviin, kuten asiakkaan omaan verkkopalveluun. Kotkan Energian tapauksessa sisältöjä hyödynnettiin esimerkiksi asiakaslehdessä. Yhteistyö on ollut aktiivista ja helppoa. Tulospalaverit ovat olleet suora palaute siitä, kuinka olemme onnistuneet."
Annika Aalto, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, Kotkan Energia
Lue lisää
"Sisältömarkkinointi oli meille uusi mainosmuoto.
Tavoitimme kohderyhmämme erinomaisesti ja laadukas, asiakaskunnallemme tuttu mediaympäristö kohotti selvästi mainoksen arvoa ja uskottavuutta. Jaoimme linkin mainokseen Facebook-sivuillamme ja saimme natiiviartikkelista paljon positiivista palautetta. Natiivimainonta todella toimi."
Teemu Kivijärvi, Apteekkari
Lue lisää
"Tavoitteemme oli tuoda digitukea tutuksi Pohjois-Savon alueella ja tämän natiivikampanjan avulla siinä onnistuttiin. Myös koko prosessi oli helppo suunnittelusta artikkelien julkaisuun ja yhteistyö oli toimivaa. Artikkelit olivat laadukkaita ja ulkoasullisesti ne innostivat lukemaan."
Maria Puustinen, projektipäällikkö, Pohjois-Savon liitto
Lue lisää