Mediatalo Keskisuomalaisen lehdillä tavoitetaan viikoittain lähes puolet suomalaisista

Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) mukaan Mediatalo Keskisuomalaisen viikkokokonaistavoittavuus on 2 213 000 lukijaa. Paperilehdillä tavoitetaan yhteensä 1 490 000 lukijaa ja 31 verkkolehdellä on yhteensä 1 038 000 lukijaa.

Tutkimuksessa mukana olleiden konsernin 39 tilattavan sanoma- ja paikallislehden printtilukijamäärä on yhteensä 708 000. Tilattavien sanomalehtien kokonaistavoittavuus sisältäen paperi- ja verkkolehden on 1,2 miljoonaa lukijaa. Suurimmat tilattavat sanomalehdet ovat Keskisuomalainen, Savon Sanomat ja Etelä-Suomen Sanomat.

Kaupunkilehdet tavoittavat yli miljoona lukijaa
Mediatalo Keskisuomalainen on Suomen suurin kaupunkilehtien kustantaja. Tutkimuksessa mukana olleet konsernin 17 kaupunkilehteä tavoittavat viikoittain 1,3 miljoonaa printti- ja digilukijaa (luku ei sisällä Kärkimedian liitteitä). Suurimmat kaupunkilehdet ovat Helsingin Uutiset, Tamperelainen ja Länsiväylä.

”Helsingin Uutiset on Suomen suurin kaupunkilehti 485 000 lukijallaan printissä ja verkossa. Erityisen ilahduttavaa on, että Helsingin Uutisten digiprofiilissa korostuu voimakkaasti nuorten, 25–45-vuotiaiden tavoitettavuus”, iloitsee Keskisuomalainen Oyj:n mediamyynnin B2B Insight Manager Tanja Herranen.

Mediatalo Keskisuomalainen, kokonaistavoittavuus
5 suurinta (printti+verkko)

Helsingin Uutiset 485 000
Keskisuomalainen 263 000
Savon Sanomat 234 000
Tamperelainen 195 000
Etelä-Suomen Sanomat 188 000

KMT 2020


Sanomalehti on vahva ja monipuolisesti tavoittava media

Suomalaisista 97 % lukee sanoma- tai iltapäivälehtiä viikoittain eri lukuvälineillä. Painettuna niitä lukee viikoittain 70 % ja digitaalisena 86 % vastaajista.

Kaupunkilehtiä lukee painettuna viikoittain 50 % ja digitaalisena 14 %. Kaupunkilehtien digilukijamäärissä on potentiaalia kasvuun, ja monissa kaupunkilehdissämme digitavoittavuus onkin vahvalla nousu-uralla, toteaa Tanja Herranen.

Mainontaan printtimediassa suhtaudutaan positiivisesti

Eri mediaryhmistä printtimainontaan suhtaudutaan myönteisimmin. Mainontaan painetussa sanomalehdessä suhtautui positiivisesti 47 % sekä ilmaisjakelu- ja noutopistelehdissä 58 % vastaajista.

Printtimainonta luo kysyntää

Printtimedia aktivoi kuluttajaa ja luo kysyntää. Tietoa ostopaikan valintaan ja ostopäätöksen tueksi saa 60 % lukijoista. Sanomalehden lukijoista 63 % saa ideoita arjen hankintoihin, ostoksille lähtemiseen sekä erilaisiin vapaa-ajan aktiviteetteihin.

Sanomalehti koetaan luotettavana mediana

Koronan aiheuttama poikkeusaikana digilukeminen on lisääntynyt ja luotettavan sisällön tärkeys on korostunut entisestään. Sanomalehden luotettavuus arvostettuna uutismediana näkyi myös KMT 2020 tutkimuksessa: 95 % vastaajista luottaa sanomalehdistä saatuun tietoon kotimaan ja maailman tapahtumista.

Vastaajista 90 % on sitä mieltä, että sanomalehdet kokoavat yhteen tärkeimmät uutiset ja puheenaiheet. Lisäksi 95 % vastaajista kokee sanomalehden paikallisten asioiden ja tapahtumien tiedonlähteeksi.

Mediatalo Keskisuomalaisen printti- ja digilehdissä mainoksesi näkyy uskottavassa, luotettavassa ja paikallisesti vahvassa uutismediassa. Vaikuta medioillamme valtakunnallisesti tai kohdenna alueellisesti – konsernimme medioilla tavoitat suomalaiset.

Tutustu Mediatalo Keskisuomalaisen lehtifaktoihin

 

  • Kansallinen Mediatutkimus (KMT) on printtimedia-alan yhdessä tilaama tutkimuskokonaisuus. Tutkimuksen päätilaaja on MediaAuditFinland Oy ja toteuttaja Kantar TNS Oy. KMT 2020 -tutkimuksen näytemäärä on 23 211 vastaajaa.
  • Muutoksena aiempaan, raportoidaan KMT-lehtien lukijatiedot vain kerran vuodessa. Uuden tiedonkeruumenetelmän vuoksi, KMT 2020 kokonaistavoittavuus- ja digilukemisen luvut eivät ole vertailukelpoisia aikaisempiin tutkimuksiin.
  • Lähde: KMT 2020, MediaAudit Finland
  • Useampi kaupunkilehti oli julkaisutauolla koronavirustilanteen takia, eikä tästä syystä lehdille voitu laskea digilukuja, eikä kokonaistavoittavuutta. Paperilehtien lukijamäärä pysyi edellismittauksen tasolla. Tauolla olevien lehtien digilukijoiden puuttuminen vaikutti kokonaistavoittavuus- ja digilukijakertymään.