Siirry sisältöön
B2B Insights

Meksin bussimedia tavoittaa erityisesti nuoret / Case Valio

Tanja Herranen

Nyt se on tutkittu – Meksin bussimedia tavoittaa erityisesti nuoret

Millaisia vaikutuksia bussimainonnalla voi saavuttaa? Miten matkustajat kokevat mainonnan – ja miten bussimediaa ylipäätään tutkitaan?

Olemme tutkineet Meksin bussimedian toimivuutta noin kymmenessä mainoskampanjassa. Kerromme tässä, miten Valio toi uudistuneen tuoteperheensä tutuksi Meksin bussimedian avulla – ja mitä mainostajan on hyvä tietää bussimediasta mainosratkaisuja suunnitellessaan.

Vaikeasti tavoiteltava kohderyhmä?

Tutkimukset osoittavat, että mainonta joukkoliikenneympäristössä kannattaa – erityisesti, jos kohderyhmänä on nuoret. Bussimatkustajat ovat myös innokkaita vastaamaan kyselyihin. Parhaimmillaan kahden viikon valtakunnallisen kampanjan aikana vastauksia kertyi yli 400 kappaletta.

Mainonta bussien matkustamonäyttöillä kiinnostaa erityisesti nuoria ➡️ Keskimääräinen huomioarvo on 70 % alle 25-vuotiaiden kohderyhmässä

Tutkittujen mainoskampanjoiden keskimääräinen huomioarvo alle 25-vuotiaiden ikäryhmässä on 70 % – huikea lukema mille tahansa mediaympäristölle. Lisäksi nuoret antavat (mainoksesta riippumatta) myös johdonmukaisesti korkeammat arviot bussimainonnan myönteisestä vaikutuksesta brändimielikuvaan sekä kiinnostuksen herättämisestä tuotetta kohtaan.

Bussimedian mainoskampanjatutkimusten tulokset:

Meks bussimedia on vaikuttava mediavalinta

  • Mainonta busseissa tavoittaa – keskimääräinen huomioarvo 66 % (vaihteluväli 55–75 %)
  • Mainonta busseissa puhuttelee ja herättää mielikuvia – avoimet vastaukset kuvaavat mainosten aikaansaamia mielikuvia
  • Digitaalinen bussimainonta aktivoi toimintaan – keskimääräinen ostoaie/muu aktivointi 21 % (vaihteluväli 7–41 %)

Näin Meksin bussimedian tutkimukset toteutetaan

Tutkittavan mainoskampanjan ajankohtana bussinäytöillä esitetään ilmoitus, jossa matkustajia pyydetään vastaamaan mainontaa koskevaan tutkimukseen. Kyselyyn pääsee QR-koodilla tai verkkosivuosoitteen kautta.

Tutkimuksen käytännön toteutuksesta vastaa Keskisuomalainen konserniin kuuluva Tietoykkönen Oy.

Tutkimusten perusteella voidaan todeta, että Meksin bussimedia toimii – se tavoittaa, puhuttelee ja aktivoi.

Case Valio: Tuotteiden uusi ilme tutuksi

Tavoite

Tuoda Valion PROfeel-tuoteperheen proteiinirahkojen, vanukkaiden ja pirtelöiden uudistunut ilme tutuksi kuluttajille.

Toteutus

HSL paikallisliikenne, pääkaupunkiseutu. Ajanjakso: 6.1.-19.1.2025. Mainoksen kesto 10 sekuntia.

Ohessa yksi esimerkki tutkitun kampanjan videoista.

Videosisällön kuvaus: <p>Valio PROfeel pirtelö</p>
Video ohitettu

Tulokset

73 prosenttia vastaajista muisti nähneensä Valion proteiinituotteiden uudesta ilmeestä kertovan mainoksen bussimatkan aikana. Heistä 71 prosenttia oli miehiä ja 76 prosenttia oli naisia. Kaikista Valion mainoskampanjan nähneistä ja kyselyyn vastanneista 81 prosenttia oli alle 25-vuotiaita.

Avoimiin vastauskenttiin kirjatut kommentit kertovat, että tuotteen ulkoasu-uudistus huomattiin, ja se herätti positiivisia mielikuvia:

Herätti moderneja mielikuvia uudistuneesta brändäyksestä”

”Herkullisia tuntemuksia ja väreilyä vatsanpohjassa”

”Aloin miettiä, saanko tarpeeksi proteiinia per päivä”

”Hyvin katseen vangitsevasti tuotettu mainos. Jää hyvin mieleen”

Ihanan värikkäät ja herättävät kieltämättä mielenkiinnon tuotteesta”

Kiinnostuitko bussimedian mahdollisuuksista?

Jätä yhteydenottopyyntö, niin kerromme lisää!

Olen töissä markkinointi- ja mediatoimistossa