Mitä display-mainonta tarkoittaa ja kenelle se sopii?

Mitä display- eli bannerimainonta on?

Puhumme yleensä digimainonnasta, kun tarkoitamme display- eli bannerimainontaa. On hyvä kuitenkin muistaa, että digimainonta kattaa paljon muutakin kuin vain bannerimainonnan eri muodot. Tässä tekstissä keskitymmekin kertomaan sinulle, mitä display-mainonta tarkoittaa ja kenelle se sopii. Alempaa löydät myös mainontasanastomme, joka on hyödyllistä asiaa ihan jokaiselle!

Display-mainonta tarkoittaa erilaisissa verkostoissa ja verkkosivuilla näkyvää mainontaa, jonka takia sitä on perinteisesti kutsuttu myös bannerimainonnaksi. Sana ”display” tarkoittaakin näyttöä tai näyttämistä, joka selittää asiaa osuvasti. Esimerkiksi Googlella on yksi suurimmista display-mainonnan verkostoista. Täältä löydät lisää Google-mainonnasta!

Display-mainonnalle tyypillistä on, että asiakas maksaa mainoksista näyttökertojen mukaan. Yhtä tyypillistä on myös, että display-mainokset sisältävät toimintakehotuksen, eli CTA:n, joten mainosten tarkoitus ja tavoite on hyvin usein ohjata liikennettä esimerkiksi lisätietojen pariin.

Kenelle display-mainonta sopii?

Olisi varmasti helpompi kääntää kysymys niin päin, että kenelle display-mainonta ei sovi? Tämä mainonnan muoto tarjoaa mahdollisuuksia lähes jokaiselle mainostajalle. Display-mainonta kehittyy myös eteenpäin, kuten asiakkaamme esimerkkitapaus osoittaa.

Perinteisesti display-mainontaa on käytetty erityisesti yritysten tuote- ja palvelumarkkinointiin sekä kertomaan esimerkiksi meneillään olevista tarjouksista. Mainonnan onnistumisen kannalta otsikon kysymystä kannattavampaa olisi kuitenkin kysyä, että

  • minkälaisia tavoitteita mainonnan suhteen on asetettu
  • kuka tai ketkä ovat kohderyhmää
  • ja missä vaiheessa ostopolkua kuljetaan?

Jos jotain pitäisi kuitenkin linjata, niin voisimme sanoa displayn sopivan hyvin tietoisuuden lisäämiseen – myös brändillisessä tekemisessä!

Ymmärrä mainontaasi, ota display-mainonnan termit haltuun

Digimainontaan liittyen viljellään useita kryptiseltä kuulostavia termejä. Yleisimmät termit ovat kuitenkin suhteellisen yksinkertaisia, joten avataanpa niitä hieman!

Näyttö- vai aikapohjaista

Display-mainonnan yhteydessä törmää usein CPM:ään, jonka perässä on usein vielä jokin euromäärä. CPM on lyhenne sanoista Cost Per Mille, joka tarkoittaa vapaasti käännettynä hintaa tuhannelle näytetylle mainokselle. Display-kampanjat myydään useasti CPM eli näyttöpohjaisesti. Esimerkiksi 8CPM tai 8€ CPM tarkoittaa, että tuhat mainosnäyttöä maksaa 8 euroa.

Jos mainostilaa taas myydään aikapohjaisesti, käytetään CPD hintaa eli Cost Per Day, joka viittaa siihen paljonko mainos maksaa päivässä. Aikapohjaiset mainospaikat ovat usein erikoismainoksia tai kiinteitä mainospaikkoja, jolloin mainos näkyy koko päivän ajan samassa paikassa. Erikoismainoksien yhteydessä puhutaan usein myös cappingistä tai frekvenssistä. Nämä termit kertovat montako kertaa tietyssä ajassa mainos näkyy.

Positiivinen lazy load & viewability

Lazy load ei ehkä kuulosta hirveän ripeältä termiltä, mutta se on todella tärkeä yksityiskohta, josta mainostaja hyötyy. Meidän käytössämme on lazy load, joka parantaa huomattavasti mainosten huomioarvoa ja viewabilityä. Mainos tulee näkyviin vasta, kun sivustoa on selattu mainospaikan kohdalle. Mainos myös kerryttää mainosnäytön vasta sillä hetkellä, kun sivustoa on selattu mainospaikan kohdalle.

Mainos siis käyttää yhden näytön vasta silloin, kun kävijä on oikeasti mainoksen kohdalla. Kätevää, sillä näyttöjä ei pala siihen, että mainos näytetään sellaisessa kohtaa sivua, missä kävijä ei vielä edes ole tai minne hän ei ikinä päädy! Tämä tekniikka parantaa myös mainosten viewability-arvoa. Viewability mittaa mainoksen näkyvyyttä. Viewability-arvo lasketaan IAB:n määritysten mukaan siten, kun mainoksen pinta-alasta on ollut vähintään 50% näkyvissä yhden sekunnin ajan selaimessa.

Loistavaa – nyt hallitset display-mainonnan perusteet! Loppukaneettina vielä haluamme mainita, että mainostaessasi Kaakon Viestinnän mediabrändien sivuilla, voit olla varma siitä, missä mainontasi näkyy. Luotettavat sivustomme ja laadukkaat sisältömme tarjoavat mainonnallesi parhaat lähtökohdat onnistua. Lisäksi brändeillämme on vakiintunut paikka paikallisten arjessa, joten kun haluat viestisi näkyviin, autamme sinua mainontasi suunnittelussa.

Ja vielä yksi tärkeä asia – mites aineistot?

Yleisimmistä termeistä tullaankin aineistoon. ”Tuleeko teiltä valmiina aineisto HTML5:na vai…”? Sinun ei tarvitse murehtia niistä, sillä meillä onnistuu myös aineistojen valmistaminen! Jos olet kiinnostunut kuulemaan lisää display-mainonnasta kanssamme, niin yhteystietomme löydät täältä.

Siirry tänne, jos haluat tietää, minkälainen display- eli bannerimainonta toimii!

Tilaa uutiskirjeemme

Pysy ajan tasalla markkinoinnin ja myynnin ajankohtaisista asioista.

Saat uutiset sähköpostiisi noin kerran kuukaudessa.