Onnistunut rekrytointimarkkinointi on arvossaan työelämän muutoksessa

Työelämä on muutoksessa suurten ikäluokkien eläköityessä ja osaltaan työskentelykulttuuriin ovat vaikuttaneet digitaalisuus ja sen myötä yhä lisääntynyt hybridityö. Useilla sektoreilla työvoimapulan lisäksi sitoutuminen työpaikkoihin on muuttunut ja alan vaihtaminen on yleistynyt. Näillä on vaikutusta yrityksen kykyyn selvitä globaaleissa muutoshaasteissa ja ne voivat olla jopa kasvuhaasteena. Kilpailu ammattitaitoisten osaajien huomiosta työnantajamarkkinoilla on kovaa. Onnistuneella rekrytointimarkkinoinnilla kirkastetaan työnantajakuvaa ja tavoitetaan parhaat osaajat.

Positiivinen työnantajamielikuva on vahva kilpailutekijä

Yhteiskunnan ja työmarkkinoiden muutosten ristiaallokossa rekrytointimarkkinointi on monisäikeistä toimintaa ja se on muuttanut muotoaan viime vuosina. Työpakkailmoitusten ohella tärkeään rooliin on noussut työnantajamielikuva.

Onnistunut työnantajamielikuva on yrityksen sanaton käyntikortti nykypäivän rekrytointimarkkinoilla. Taiten jätetty muistijälki lisää mielenkiintoa ja on todellinen mielenkiinnon herättäjä silloinkin, kun työpaikanvaihtoa mietitään vielä passiivisesti. Onnistuneella työnantajamielikuvalla varmistetaan kyvykkäimmät ja sopivimmat hakijat. Tämän vuoksi työnantajabrändin rakentaminen on tärkeä osa rekrytointimarkkinointia.

Monimediallisuus avaa mahdollisuuksia

Lukuisten markkinointikanavien vuoksi työnantajien ja potentiaalisten työnhakijoiden kohtaaminen saattaa tuntua jopa haasteelliselta. Mediankulutus on muuttunut ja monipuolistunut. Mietitään, kuinka ja minkälaisella viestillä tavoitetaan parhaimmat osaajat sekä yrityskulttuuriin istuvat työntekijät, jotta henkilöstöstä tulee yrityksen kasvun mahdollistava voimavara.

Meneillään oleva muutos vaikuttaa yritysten organisaatioihin ja johtamiskulttuuriin. Yhä tärkeämpään rooliin on noussut henkilöstön sitouttaminen sekä työntekijöiden vahvuuksien hyödyntäminen. Työntekijäpuolella työn mielekkyys on arvossaan ja työnantajapuolella tärkeäksi on noussut ihmisten tarpeiden ja ajanhengen ymmärtäminen. Arvotekijöistä viestimiseen kannattaa panostaa ja sisällyttää ne myös rekrytointimarkkinointiin. Monimediallisuus antaa siihen erinomaiset mahdollisuudet.

Viisi vinkkiä rekrytointimarkkinointiin

  1. Erotu. Keinoja muistijäljen jättämiseen on lukuisia.
  2. Tuo esiin yrityksen kilpailutekijät, arvot ja työilmapiiri.
  3. Ole rehellinen. Ihmiset odottavat yritysmaailmalta vastuullista toimintaa.
  4. Määrittele hakemukseen selkeä osaajaprofiili, mitä hakijalta vaaditaan.
  5. Anna viestisi tavoittaa. Ammattilaiset auttavat rekrytointimainonnan toteuttamisessa ja mediasuunnittelussa.

Tärkeintä on kohtaaminen – oikea viesti, oikeassa kanavassa, oikealle henkilölle

Toivotun kohderyhmän tavoittaminen oikeissa kanavissa, tavoiteltua työvoimaa puhuttelevalla viestillä vaatii asiantuntijuutta. Mediakonserni Keskisuomalaisen markkinointiratkaisuilla, asiantuntijoidemme media- ja markkinatuntemuksella onnistuu mutkattomasti niin paikallisen kuin valtakunnallisen rekrytointikampanjan toteuttaminen – olipa kyse brändin kirkastamisesta työnantajamielikuvan vahvistamiseksi tai puuttuvan palasen löytämisestä oikein kohdennetulla rekrytointimarkkinoinnilla.

Paikallisen lehden verkkopalvelu on tutkitusti ylivoimainen mainosympäristö paikallisten ihmisten tavoittamiseen. Natiivimainonta on erinomainen rekrytointimainonnan muoto työnantajamielikuvaa rakennettaessa. Sosiaalisessa mediassa kohdennat asiantuntijoidemme avulla viestit tavoittelemallesi kohderyhmälle.

Massoja tavoittava digitaalinen ulkomainonta liikkuu siellä, missä potentiaaliset työnhakijatkin. Bussimainonnalla tavoitetaan erityisen hyvin nuoret ja työmatkalaiset ja rekrytointimainonnan voi helposti kohdentaa työpaikan sijainnin mukaan. Neste-liikenneasemamedialla  puolestaan johtavassa asemassa olevat ja autoilevat työmatkalaiset. Älyratkaisumme mahdollistavat kuluttajan ja mainosviestin optimaalisen kohtaamisen juuri oikealla hetkellä, juuri oikeassa paikassa.

Tarve ja tarjonta kohtaavat Rekry- ja työelämämessuilla

Mediakonserni Keskisuomalaisen ja Jyväskylän Messujen vuodesta 2018 toteuttama Rekry- ja työelämämessut järjestetään syksyn 2023 aikana seitsemällä paikkakunnalla.

Rekry2023 on niin näytteilleasettajien kuin kävijöiden keskuudessa suuren suosion saanut rekry-, työelämä- ja koulutustapahtuma, joka kokoaa yhteen oppilaitokset, rekrytoivat yritykset ja, työpaikkaa vaihtavat tai etsivät ammattilaiset sekä uutta uraa, alaa tai yrittäjyyttä harkitsevat. Yrityksille tapahtuma tarjoaa tehokkaan tilaisuuden rekrytoida osaavaa työvoimaa yhtaikaisesti sekä messuilla kasvotusten että markkinoinnilla eri kanavissa.

 

Osallistuminen on tehty näytteilleasettajille mahdollisimman helpoksi

Rekry & työelämätapahtuma sisältää messutapahtuman lisäksi vahvan monikanavaisen markkinoinnin Mediakonserni Keskisuomalaisen medioissa.

– Haluamme tehdä osallistumisen mahdollisimman helpoksi ja osastokin rakennetaan avaimet käteen -periaatteella.  Tiedustelut messupaikoista onnistuvat helposti jättämällä yhteystiedot Rekry 2023 -verkkosivuille. Meillä on kullakin messualueella paikallinen yhteyshenkilö, jolta saa apua kaikessa messuihin liittyvässä, kertoo messuja alusta saakka toteuttamassa ollut Meks Keski-Suomen aluemyyntijohtaja Jani Ylönen.

 

Kaipaatko apua kustannustehokkaan ja tavoittavan rekrytointikampanjan suunnittelussa? Tai sisällön tuottamisessa?

Asiantuntijamme palveluksessasi

Onnistuneet ratkaisut rekrymarkkinointiin

Mediakonserni Keskisuomalaisen markkinointikanavat ovat olleet ratkaisu useiden erilaisten yrityksen rekrytoinnin tarpeisiin. Tutustu asiakkaittemme onnistumisiin ja poimi vinkit!

Rekrytointia ja tunnettuutta natiivilla
Onnistunutta rekrymarkkinointia bussimediassa
Brändikampanja poiki laadukkaita työhakemuksia
Tavoite ja tulos kohtasivat rekrymainonnalla
Some rekrymainonnan kanavana