Kesämäen Leipomon Facebook-kampanjoilla tavoitettiin uutta asiakaskuntaa ja tuotiin esiin laajaa tuotevalikoimaa

Kesämäen Leipomo on Lappeenrannan Kourulassa sijaitseva leipomokahvila. Yrityksen on perustanut leipurimestari Olavi Siintovaara vuonna 1965, jolloin toiminta keskittyi lähinnä tuotteiden myyntiin kauppatorille sekä pieniin kauppoihin. Nyt, viisi vuosikymmentä myöhemmin toiminta on laajentunut omien myymälöiden sekä laajan jälleenmyyjäverkon avulla lähes koko Etelä-Karjalaan sekä pääkaupunkiseudulle. Kesämäen Leipomo on kasvanut pienestä kotileipomosta yhdeksi Etelä-Karjalan suurimmista leipomoista. Tällä hetkellä yrityksessä työskentelee 25 henkilöä. Yrityksen toimitusjohtajana toimii Jani Siintovaara, joka on leipomoyrittäjä jo kolmannessa polvessa.

Kaakon Viestinnän kautta Kesämäen Leipomolle on aikaisemmin toteutettu perinteistä printtimainontaa, display-mainontaa Esaimaa.fi-verkkopalvelussa sekä mainontaa Lappeenrannan paikallisliikenteen bussimediassa. Näiden lisäksi yritys on tehnyt myös onnistunutta mainontaa Big Oneissa, sosiaalisessa mediassa sekä Googlen hakusanamainonnan parissa.

Facebookin kampanjoilla tuotiin esiin leipomon laajaa valikoimaa

Leipomon kampanjoiden tavoitteena oli saada yritykselle lisää näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, kasvattaa Facebook-sivun seuraajamäärää ja tätä kautta myös lisätä liikennettä verkkosivuille sekä kivijalkamyymälään. Tavoitteiden saavuttamiseksi aloitettiin yrityksen kausituotteiden ja palveluiden markkinointi.

Kaakon Viestintä mietti yhdessä asiakkaan kanssa ajankohtaisia teemoja, joilla tuoda esiin yrityksen toiminnan uudistamiseen liittyviä asioita. Sosiaalisen median kanavaksi valikoitui Facebook, ja siinä käyttöön päädyttiin ottamaan sosiaalisen median S-koon somepaketti, jossa kahdella eri mainoksella seurataan Facebookissa näyttökertojen, tykkäysten, jakojen ja kommenttien saatuja määriä. Kaakon Viestinnän S-koon somepaketti sisältää yhden kampanjan per kuukausi. Yksinkertaisuutensa vuoksi tämä paketti sopii erityisesti kertaluontoisiin ja lyhytkestoisempiin somekampanjoihin, joiden tavoitteena on kasvattaa näkyvyyttä tai verkkosivuliikennettä.

Ensimmäinen kampanja toteutettiin helmikuussa, jolloin pääaiheena olivat Runebergin tortut ja laskiaispullat. Toinen kampanja toteutettiin maaliskuussa, ja silloin pääaiheena oli solmupullat ja pitkot.

– Facebookissa kävijämäärät ja seuraajamäärät nousivat selvästi kampanjoiden aikana. Lisäksi kivijalkamyymälään saatiin sellaisia uusia asiakkaita, jotka eivät olleet aikaisemmin kuulleet yrityksestä ja sen tuotteista. Myös käyttöasteen nousua oli havaittavissa, sillä mainonnan avulla saatiin osa asiakkaista tekemään tilauksia verkkosivujen kautta, toteaa Kesämäen Leipomon toimitusjohtaja Jani Siintovaara.

Yrityksen Facebook-sivun tykkääjämäärä helmikuun alussa oli 3 136 henkilöä ja maaliskuun lopussa 3 186 henkilöä, joten uusia tykkääjiä saatiin 44 kpl. Sivun seuraajamäärä oli puolestaan helmikuun alussa 3 122 henkilöä ja maaliskuun lopussa 3 172 henkilöä, eli kampanjoiden aikana saatiin 50 uutta seuraajaa. Helmi-maaliskuussa Facebook-sivun kokonaiskattavuus oli 30 624, josta 20 578 oli tullut maksetun mainonnan kautta. Kokonaiskattavuudella tarkoitetaan, kuinka moni yksittäinen henkilö on nähnyt sivuusi liittyvää sisältöä mainokset mukaan lukien viimeisen viikon aikana. Yrityksen Facebook-sivulla vierailtiin kampanjoiden aikana 1 974 kertaa, joka oli 60 % enemmän kuin edellisellä yhtä pitkällä jaksolla.

Helmikuisen kampanjan mainoksille näyttökertoja kertyi reilu 71 300 ja ne tavoittivat lähes 16 600 uniikkia henkilöä, joista 418 klikkasi mainoksessa ollutta linkkiä. Kaiken kaikkiaan mainos keräsi hieman yli 1 950 klikkausta. Maaliskuun kampanjan mainosten näyttökertoja kertyi hieman enemmän eli 73 600, ja ne tavoittivat lähes 14 800 uniikkia henkilöä, joista 534 klikkasi mainoksessa ollutta linkkiä. Julkaisu sai yhteensä vähän vajaa 3 200 klikkausta eli reaktiota, jakoa, kommenttia tai linkin klikkausta.

Yhteistyö oman alansa asiantuntijoiden kanssa on ollut saumatonta ja sujuvaa

Jani Siintovaaraa sanoo, että kampanjoita tullaan jatkamaan, jotta eri kuukausien kampanjoiden tuloksia ja toimivuutta päästään paremmin vertailemaan. Kampanjasta saatuja tuloksia tullaan käyttämään pohjana mahdollisille tuleville sosiaalisen median kampanjoille.

– Yhteistyö Kaakon Viestinnän kanssa on sujunut saumattomasti. Jämptisti toteutettuja kampanjoita hyvin toimivalla yhteydenpidolla, eikä yhteydenpidossa vastausta tarvinnut odottaa missään vaiheessa yhtä työpäivää pidempään. Kaikki on sujunut siis mainiosti, ja Basecamp on myös osoittautunut todella hyväksi työkaluksi tällaiseen projektinhallintaan! Jatkamme yhteistyötä varmasti jollain tavalla jatkossakin, sanoo Siintovaara.

– Olen pitänyt asiakkaan täsmällisyydestä materiaalin toimittamisen suhteen. Mediatalo Keskisuomalaiseen kuuluvan markkinointitoimisto Kamuan digimainonnan asiantuntijan Jukka-Pekka Mäkisen ja somemainonnan asiantuntijan Heta Pellisen kanssa työskentely on myös ollut hienoa. Asiakkaan kanssa yhteistyö on sujunut vaivattomasti ja saumattomasti. Yhdessä asiakkaan ja digiasiantuntijoiden kanssa olemme saaneet ideoitua hyviä kampanjoita, iloitsee Kaakon Viestinnän Etelä-Karjalan mediamyynnin asiakkuuspäällikkö Tarja Karhu.

Tilaa uutiskirjeemme

Pysy ajan tasalla markkinoinnin ja myynnin ajankohtaisista asioista.

Saat uutiset sähköpostiisi noin kerran kuukaudessa.