Uutismediaa seurataan nyt tiiviimmin kuin koskaan – lue IROResearch Oy:n tuorein tutkimus

Poikkeusolot ja uutismedian rooli

Tutkimusyhtiö IROResearch selvitti koronaviruspandemian vaikutusta mediakäyttöön. Selvitys tehtiin osana IROReserch Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimusta. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000. Tutkimuksen tiedonkeruuaika oli 31.3.-2.4.2020. Tutkimuksen virhemarginaali on maksimissaan n. +3,2%-yksikköä.

Koronaviruspandemian uutisoinnissa luotettavimpina tietolähteenä pidetään epidemian operationaalisesta toiminnasta vastaavia viranomaisia Terveyden ja hyvinvoinnin laitosta, Maailman terveysjärjestöä ja Suomen hallitusta. Sanomalehtien painettu ja digitaalinen ja YLE TV ja YLE digitaalinen lisäsivät eniten mediaseuraamisaikaa eri mediaryhmistä.

11% lukee sanomalehteä ja 33% kuluttaa sanomalehtien digipalveluita enemmän kuin aiemmin

Median tehtävänä on välittää luotettavaa ja ajantasaista informaatiota taudin kulusta, mikä perustuu parhaiden asiantuntijoiden arvioon epidemian etenemisestä. Sanomalehtien vastuulla on koota yhteen tärkeimmät puheenaiheet ja taustoittaa pandemian moninaisia vaikutuksia yhteiskuntaan ja talouteen.

Sanomalehdet ohjaavat verkkoon nopean tiedon pariin ja vastaavasti paperilehti taustoittaa ja kertoo syvällisemmin ajankohtaisista ilmiöistä.

IROResearch Oy, Tuhat suomalaista, maalis-huhtikuu 2020

Mikä on tärkeää juuri nyt?

On tärkeää olla empaattinen. Nyt ei ole paras hetki korostaa pelkästään teknistä ylivertaisuutta tai mahtavinta brändiä. Tässä ajassa kannattaa myös kertoa, miten tuote tai palvelu voi olla avuksi. Kuinka helpottaa arkea, vähentää pelkoja tai ratkaista tämän ajan eteen tuomia ongelmia, summaa Mediatalo Keskisuomalaisen suurasiakasmyynnin Meksin vetäjä Maija Syyrakki

Kriisi mahdollistaa uudenlaiset toimintatavat. Tuotteita muokataan, uusia ratkaisuja rakennetaan ja henkilöstö tekee ainakin osin eri asioita kuin ennen. Kannattaa rohkeasti kertoa, mitkä asiat ovat muuttuneet ja mitä se kuluttajalle tarkoittaa ja esitellä uusi ratkaisu.

Mainostajan esillä oleminen on myös viesti siitä, että elämä jatkuu ja selviämme tästä yhdessä.

Uutismedian vahvuudet

Mainostajan viestille luotettavuutta lisää ympäristö, missä ei ole valeuutisia eikä ylimääräistä murheilla mässäilyä. Uutisympäristö on luonteva paikka olla esillä. Printille on nyt enemmän aikaa kuin normaalissa arjessa ja sillä saa rakennettua pysyvämmän muistijäljen.

Uutismedioiden verkkosivustoja luetaan aktiivisesti ja käyttö on kasvanut rajusti koronaeristyksen aikana. Uutismedioissa mainostaja tulee mukaan osaksi kuluttajan arkea.

KMT 2019, Kaikki vastaajat N=23 000, est. 4 295 000.

 

Kun sinulla on tarve viestiä – me autamme

Mediatalo Keskisuomalaisen toiminnan kulmakivenä on laadukas tiedonvälitys. Sanoma- ja kaupunkilehtemme ovat luotettavia ja vakiintuneita toimijoita mediakentällä. Kun sinulla on tarve viestiä, me autamme löytämään oikeat kanavat ja tavoittamaan kohderyhmäsi niin poikkeusaikana kuin sen jälkeen. Yhdessä tästä selvitään.

Asiantuntijamme palveluksessasi:

Meks

Tilaa Meks-uutiskirje

Pysy ajan tasalla mediamarkkinoinnin ja myynnin ajankohtaisista asioista.

Saat uutiset sähköpostiisi 1-2 kertaa kuukaudessa.