Viikossa yli 2 miljoonaa lukijaa

Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) mukaan Mediatalo Keskisuomalaisen viikkokokonaistavoittavuus on 2 222 000 lukijaa.

Tutkimuksessa mukana olleiden 42 lehden/lehtiyhdistelmän yhden lehden numeron lukijamäärä yhdistettynä verkon viikkotavoittavuuteen on 1 970 000 lukijaa.

Paperilehdillä tavoitetaan yhteensä 1 460 000 lukijaa ja verkkolehdillä on yhteensä 1035 000 lukijaa nettona.

Tutkimuksessa mukana olleiden konsernin 16 tilattavan sanomalehden printtilukijamäärä on yhteensä 608 000. Tilattavien sanomalehtien kokonaistavoittavuus, sisältäen paperi- ja verkkolehden on 1,1 miljoonaa lukijaa. Suurimmat tilattavat sanomalehdet ovat Savon Sanomat, Keskisuomalainen ja Etelä-Suomen Sanomat.

Kaupunkilehdet tavoittavat yli miljoona lukijaa
Mediatalo Keskisuomalainen on Suomen suurin kaupunkilehtien kustantaja. Konsernin tutkimuksessa mukana olleet 26 kaupunkilehteä tavoittavat 1 202 000 lukijaa. Suurimmat kaupunkilehdet ovat Helsingin Uutiset, Länsiväylä ja Tamperelainen.

 

Mediatalo Keskisuomalainen, kokonaistavoittavuus (printti+verkko) 5 suurinta

Helsingin Uutiset 366 000
Keskisuomalainen 254 000
Savon Sanomat 253 000
Etelä-Suomen Sanomat 225 000
Tamperelainen 186 000

KMT 2019

Sanomalehti on vahva ja monipuolisesti tavoittava media

Suomalaisista 93 % lukee sanomalehtiä viikoittain eri lukuvälineillä. Painettuna sanomalehteä lukee viikoittain 67 % ja digitaalisena 79 % vastaajista. Lukemisvälineet ovat monipuolistuneet, mutta aikakauslehtien, sanomalehtien ja kaupunkilehtien sisältö kiinnostaa lähes kaikkia suomalaisia.

Kolme neljästä vastaajasta käyttää nettiä tiedon hankintaan eri tuotteista ja palveluista, lähes yhtä suosittua on uutisten seuraaminen. Poikkeuksena alle 20 -vuotiaat, joilla sosiaalisen median, videoiden ja musiikin seuraaminen on selvästi suositumpaa.

Mainontaan suhtaudutaan positiivisesti

Eri mediaryhmistä printtimainontaan suhtaudutaan myönteisimmin. Mainontaan painetussa sanomalehdessä suhtautui positiivisesti 47 %, ilmaisjakelu- ja noutopistelehdissä 59 % vastaajista.

Tee kanssamme toimivaa mainontaa. Medioillamme tavoitat valtakunnallisesti tai kohdennat paikallisesti. Mainoksesi näkyy uskottavassa ja luotettavassa, paikallisesti vahvassa uutismediassa.

Rakennetaan kasvupolkusi yhdessä. Kysy tarjous

 

  • Kansallinen Mediatutkimus (KMT) on printtimedia-alan yhdessä tilaama tutkimuskokonaisuus. Tutkimuksen päätilaaja on MediaAuditFinland Oy ja toteuttaja Kantar TNS Oy. KMT 2019 -tutkimuksen näytemäärä on 23 341 vastaajaa.
  • Muutoksena aiempaan, raportoidaan KMT-lehtien lukijatiedot vain kerran vuodessa. Uuden tiedonkeruumenetelmän vuoksi, KMT 2019 kokonaistavoittavuus- ja digilukemisen luvut eivät ole vertailukelpoisia aikaisempiin tutkimuksiin.

Lähde: KMT 2019, MediaAudit Finland

Tilaa Meks-uutiskirje

Pysy ajan tasalla mediamarkkinoinnin ja myynnin ajankohtaisista asioista.

Saat uutiset sähköpostiisi 1-2 kertaa kuukaudessa.